Alexander Hægermark 2006
2006-08-17: Tog pole position, blev avkörd i Anderstorp 12-13/8 2006
Deltävling 7 och 8 i Nordiska Formel Renault mästerskapet gick av stapeln på anrika Scandinavian Raceway i Anderstorp. Tävlingen ingick i Northern European Cup vilket gjorde att startfältet blev hela 31 bilar med förare från 13 nationer. Med andra ord, några av världens bästa formelbilsförare var på plats. Alexander berättar:
- Efter 10 veckor utanför bilen var jag rejält sugen på att mäta mig med världens bästa. Efter torsdagens och fredagens officiella träningar var jag inte bara bästa nordiska förare utan även totalfyra av alla på nya däck. Tidsmässigt hade jag krympt avståndet till täten från en sekund på torsdagen till endast två tiondelar på fredagen med tiden 1.32.24.
Lördagens kval var vanskligt. Banan torkade snabbt upp efter en regnskur. Många team inklusive mitt gick ut på regndäck. Det visade sig vara nästan helt torrt så ett däcksbyte till slicks gjordes efter bara ett varv. Jag satte en bra runda direkt men banan blev bara snabbare och snabbare. Jag rasade från 7:e plats till 13:e på bara två varv. På mitt tekniskt bästa varv hade däcken gått lite för varma. Resultatet blev ändå pole position i den nordiska serien. Min första för i år!
Till racet hade ett mindre monsunregn parkerat över Anderstorps mosse. Det var så mycket regn att man såg i princip ingenting i sprayen. Loppet startades under ”Safety Car”-period i två varv.
När väl starten gick fick jag lägga mig utanför idealspåret på flygrakan för att överhuvudtaget se åt vilket håll man skulle köra. 200-metersskylten svischade förbi och jag närmade mig raskt framförvarande bil. Då känner jag en kraftig smäll i höger bak. Sergey Chukanov såg mig antagligen inte utan brakade in i min bil i 190 km/h. Vi blev båda stående i Leca-kulorna. Jättetråkigt att få bryta på ett sådant sätt i ett så viktigt lopp. All heder går till mina mekaniker och ingenjörer i KEO Racing som hade gjort ett kanonjobb med setupen i torrt och lagade upp bilen till toppskick igen på söndagen.
Eftersom startordningen i söndagens race bestäms av varvtiden i lördagens race var jag rökt. Jag hade ju inte ens kommit ett helt varv i första racet. Jag startade på ruta 30 och fick rikta in mig på att ta så många som möjligt. Fältet var rejält utdraget när starten gick. Enligt passertiderna var jag 25 sekunder efter redan på första racevarvet på grund av att säkerhetsbilen körde alldeles för fort! Jag gick i mål på 18:e plats vilket är godkänt under rådande omständigheter med tanke på att det endast blev 9 varv effektiv körning av de tolv som vi egentligen skulle ha kört om det hade varit torrt. En seger var inte långt borta i den nordiska serien. Nu tappade jag istället ner till femte plats i mästerskapet. Jag har som mål att bärga silvret i mästerskapet och vinna resterande tävlingar.
Tack även till Er som kom och hejade på mig! Nästa gång vi ses är den 9-10 september på Ring Knutstorp i Skåne. Förvänta Er en hård kamp om segern!
Resultat: Formula Renault Scandinavian Cup och STCC/Resultat
2006-05-18: Alexander Hægermark trea i STCC premiären på Ring Knutstorp
Efter en motig inledning på säsongen fick Alexander äntligen kliva upp på pallen i söndagens race på tekniska Ring Knutstorp. Lördagen blev mindre lyckad resultatmässigt med en 9:e plats men endast 5 hundradelar från snabbaste varv! Alexander berättar:
- Målet med Knutstorpstävlingen var att få ordning på starterna och ta en pallplats. Testerna på torsdagen och fredagen gav mycket bra träning. Teamet och jag själv trimmar in oss allt mer och snart hoppas jag kunna vara med i täten frekvent. Jag hade en bra setup till kvalet. Vi gick ut direkt för att få en säker tid att ha som grund. Min 57.06 runda räckte till en fjärde plats. Vi brände vårt krut för tidigt och kunde inte svara på tiderna de andra satte i slutet av passet. Det kändes som det fanns mer tid i bilen än vad jag lyckades hitta. Jag fick en bromsplatta på vänster fram vilket gjorde en förbättring omöjlig.
- Det första racet blev inte vad jag hoppats på. Efter en halvbra start kom Christian Kronegård upp på innern och vi låg jämsides. In i den första kurvan bromsar jag senare och är först in i kurvan. Christian hinner inte bromsa tillräckligt och klipper mitt bakhjul. Det resulterar i en snurrning och ett hopplöst läge längst bak i kön. Jag beslutar mig för att försöka sätta en bra tid och med fri sikt framför blev det en tredje. Vi var fyra förare inom en tiondel och jag var 5 hundradelar från snabbaste tid. Nu var jag med tidsmässigt, så det var glada miner från alla håll.
- Söndagens race bjöd på soligt men kallt väder och 10400 åskådare. Vi blev här offer för en regeltolkning. Nästan alla utom vårt team hade satt på nya däck på vänster sida. Så kallade ”Spares”. Det är något som kommer diskuteras vidare med ledningen.Micke Ohlsson missade starten. Samtidigt lyckades jag göra min första kanonstart, vilket innebar att jag låg tvåa. Danske Jesper Wulff-Laursen ryckte i täten. Jag hade fullt upp med att hålla mästerskapsledande Steffen Möller bakom mig. Efter 8 varv kunde jag inte hålla honom längre. Jag hade krämat ut det sista ur mina däck samtidigt som hans började fungera bättre och bättre.
Tredjeplatsen var klar och efter målgång sa Jesper med ett leende: -Kul att se ett nytt ansikte på pallen!
Äntligen klaffade allt som det skulle i ett race. Alex vill tacka alla i teamet för ett kanonjobb med att få bilen konkurrenskraftig samt Jocke Frid som gav värdefulla tips på hur man startar snabbt.
Den 27-28 maj är Ni välkomna till Karlskoga för att se fortsättningen i Formel Renault Nordic.
2006-05-03: Godkänd debut av Alexander Hægermark i Formel Renault 2.0 på Jyllandsringen
Det blev en 5:e plats i sprintracet och en 6:e plats i huvudracet för Alexander, då premiären för Formel Renault 2.0 Nordic gick av stapeln på danska Jyllandsringen, en något hal och teknisk bana som går i vänstervarv. Det stora problemet var starterna. Väl på banan gick det undan. Alexander berättar:
- Vi kom väl förberedda till årets första race. Fyra testdagar varav en på just Jyllandsringen var avverkade. Ett stort orosmoment var dock att pinjongen i växellådan var skadad efter Anderstorpstestet - ett mycket ovanligt fel. Teamet gjorde allt de kunde för att hitta en ny pinjong eller som ett alternativ en hel växellåda. Allt var restnoterat hos Renault Sport vilket är mycket märkligt. Jag fick order om att inte göra några provstarter, samt försöka ”smyga iväg” i starten för att minimera riskerna att slutväxeln skulle haverera totalt.
- Helgens höjdpunkt var kvalet. Jag låg länge tvåa och avslutade kvalet på en godkänd fjärde plats, endast 3 hundradelar ifrån Micke Ohlsson på tredje plats. Det första racet började med en försiktig start och jag blev passerad av min teamkamrat, Daniel Ivarsson direkt. Bilen var svårkörd och det fina greppet vi hade på tidskvalet var som bortblåst. Det visade sig vara aningens för högt lufttryck. När man brottas med bilen sticker lufttrycket också iväg och bilen blir sladdrig.
- Efter besvikelsen på lördagen siktade jag på pallen i huvudracet. Denna gång hade jag alldeles för mycket varv på motorn så jag gjorde en, om möjligt, ännu sämre start än på lördagen. Det passerade två bilar i första kurvan och sedan blev jag påkörd i den tredje. Nu fick jag jaga och bilen kändes mycket bättre än under lördagens race.
- Efter att ha satt loppets tredje bästa varvtid kom jag ikapp bilarna framför mig men tyvärr inte förbi. Vann gjorde Steffen Möller från Danmark som också satte nytt banrekord.Om två veckor bär det av till Ring Knutstorp för STCC premiären den 13-14 maj. Då ska teamets mekaniker förhoppningsvis ha fått ordning på växellådan och jag själv fått tillräcklig startträning för att komma iväg på bästa sätt.
foto: Tommy H. Galskjær
Tillbaka till 2007 |